Logo Crimpage

FAQ: King Crimson - przeszłość

KC - przeszłość | KC - terażniejszość | Co to wszystko znaczy? | Robert Fripp | Różności


  1. Jak King Crimson uzyskał swoją nazwę?
  2. Jak zawiązał się King Crimson?
  3. Czy to prawda, że grupa "Brain" była prekursorem "Giles Giles & Fripp"?
  4. NEW Co robił Robert zanim został członkiem GG&F?
  5. NEW Słyszałem, że jest 'nowy' Longplay Giles Giles & Fripp. O co chodzi?
  6. Gdzie i kiedy King Crimson zagrali swój pierwszy koncert?
  7. Czy oryginalny King Crimson zagra kiedykolwiek razem?
  8. Dlaczego ludzie mówią o King Crimson "Crimso"?
  9. Z jakimi innymi muzykami byli związani członkowie King Crimson?
  10. Co robią obecnie byli członkowie King Crimson?
  11. Jakie są daty urodzin niektórych z byłych i obecnych członków King Crimson?
  12. Czy Elton John i Bryan Ferry byli potencjalnymi członkami King Crimson?
  13. Czy to prawda, że Robertowi Frippowi zaoferowano pozycje wiodącego gitarzysty w Yes?
  14. Czy Ian McDonald (z pierwszego składu KC) był wcześniej członkiem Fairport Convention?
  15. Czy ktoś zauważył, że remastery "The Definite Editions" brzmią inaczej niż oryginalne płyty kompaktowe i winylowe?
  16. Czy jest alternatywna (studyjna) wersja "I Talk to the Wind"?
  17. Czy były dwie różne okładki winylowej wersji longplaya "Islands"?
  18. Dlaczego w wydaniu "The Definite Edition" brakuje kody (RF przeprowadzającego próby) z "Islands"?
  19. Na niektórych studyjnych wersjach "Larks' Tongues in Aspic Part I"I na końcu utworu można usłyszeć frazę "Can I do one more immediately?". Kto to mówi?
  20. Czym było "Earthbound" i dlaczego wszyscy go nie znoszą?
  21. Gdzie został nagrany album "USA"?
  22. Czy "USA" i "Earthbound" są dostępne na CD?
  23. Czym są King Crimson Collectors' Editions?
  24. Dlaczego nagrania King Crimson na płytach kompaktowych pochodzą z tak wielu wytwórni?
  25. Czy DGM wyda ponownie box "The Great Deceiver"?
  26. Czy jakieś utwory na składance "Frame by Frame" zostały zmodyfikowane?
  27. Czy to Adrian Belew śpiewa w "Cadence and Cascade" na składance "Frame by Frame"?
  28. Kto grał na flecie w "Exiles"?
  29. Czy w czasie trwania "The Talking Drum" na "Frame by Frame" jest błąd drukarski?
  30. Co dzieje się na końcu utworu "The Mincer"?
  31. Kto gra basowe solówki na "Red"?
  32. Czy w latach 70-tych "Red" był kiedykolwiek grany na żywo?
  33. Jaka była oryginalna nazwa King Crimson lat 80-tych?
  34. Czy słyszałem King Crimson / duet Sylvian-Fripp / League of Crafty Guitarists / Robert Fripp String Quintet / California Guitar Trio w niezwiązanych z nimi mediach?
  35. Czy jest magazyn fanów King Crimson?
  36. Kto jest managerem Roberta Frippa i King Crimson?
  37. Gdzie mogę kupić materiały dot. KC / Frippa?
  38. Czy są dostępne jakieś kasety wideo z koncertów?
  39. Czy King Crimson nakręcił kiedykolwiek jakiś teledysk?
  40. Czy King Crimson kiedykolwiek wystąpił w telewizji?
  41. Czy King Crimson nie pojawił się w programie telewizyjnym "Saturday Night Live"?
  42. Kto gra poszczególne partie gitarowe na "The Sheltering Sky"?
  43. Czy KC lat 80-tych wykonał kiedykolwiek instrumentalna wersję "Neurotica"?
  44. Czy King Crimson kiedykolwiek wykonywał utwory skomponowane przez innych artystów?
  45. Jest fragment na płycie "Epitaph", który brzmi jak klasyczny gitarowy riff z Beatlesowskiego "Bungalow Bill". O co chodzi?
  46. Czy King Crimson był kiedykolwiek nominowany do nagrody Grammy?
  47. Czy jakikolwiek muzyk odrzucił propozycję zostania członkiem King Crimson?
  48. Jakie albumy są uważane (przez czytelników ET) za "zagubione albumy King Crimson"?
  49. Czy są jakieś utwory (KC) które nigdy nie były wykonywane na żywo?
  50. Czy są jakieś utwory (KC) które nigdy nie były nagrane w studio?
  51. Które wcielenie KC nigdy nie wykonało "21st Century Schizoid Man"?
  52. Czy są dostępne jakieś płyty "Gold" z muzyką Frippa/Crimsonów?
  53. Czy partia skrzypcowa w "Larks´ Tongues in Aspic Part I" jest oparta na "The Lark Ascending" Ralpha Vaughana Williamsa?
  54. Czy magik na okładce "The Great Deceiver" to naprawdę Jamie Muir?
  55. Na jakich instrumentach gra Bill Bruford w utworze Trio?

  1. Jak King Crimson uzyskał swoją nazwę?

    Peter Sinfield, pierwszy tekściarz zespółu, stworzył ją jako synonim Belzebuba, co pochodzi od arabskiego wyrażenia "B'il Sabab" znaczącego "człowieka mającego cel". (Inną, bardziej popularną etymologią jest hebrajskie "Władca Much"). W "Raju Utraconym" Johna Miltona Belzebub był najwyższym podwładnym Szatana dowodzącym upadłymi aniołami.

  2. Jak zawiązał się King Crimson?

    Rozwiązanie się tria Giles, Giles and Fripp prowadziło do uformowania się King Crimson. Po wydaniu albumu "The Cheerful Insanity of Giles, Giles and Fripp" trio nie zdołało zapewnić sobie żadnych koncertów. Peter Giles opuścił zespół a pozostający w zespole Giles i Fripp szukali kogoś na jego miejsce. Greg Lake, który znał Frippa z okolic Bournemouth, zastąpił Petera Gilesa na basie i zapewnił wokal. Multinstrumentalista Ian McDonald dołączył do zespółu a Peter Sinfield zajął się tekstami.
    Narodził się King Crimson.
    (odnośnie wcześniejszych działań KC, zobacz następujące pytania:
    Czy to prawda, że grupa "Brain" była prekursorem "Giles Giles & Fripp"? (poniżej),
    Czy jest alternatywna (studyjna) wersja "I Talk to the Wind"? i
    Czy oryginalny King Crimson zagra kiedykolwiek razem?).

  3. Czy to prawda, że grupa "Brain" była prekursorem "Giles Giles & Fripp"?

    Nie do końca. Fałszywe przekonanie, że wszyscy członkowie Giles, Giles and Fripp zaczęli grać razem w grupie zwanej "Brain" (i nawet nagrali singiel w wytwórni Parlophone) pojawił się jakiś czas temu. Jednym jego źródłem jest "The Tapestry of Delights" Vernona Joynsona, książka o rocku psychodelicznym i progresywnym. Ted White wspomniał o tym w księdze gości DGM a Robert odpowiedział mu osobiście, aby to wyjaśnić. Ted przepisał swój tekst (użyty na Collective Channel), który daje dobry przegląd tego najwcześniejszego okresu poprzedzającego King Crimson:
    Wtedy Fripp poznał braci Giles. Michael był perkusistą, a Peter grał na basie. W lipcu 1967 utworzyli oni zespół zwany "Brain", który wypuścił tego roku jeden singiel "Nightmares in Red" plus utwór "Kick The Donkey" w Parlophone (R 5595). "Nightmares in Red" zostało opisane jako "trzy minuty czystego szaleństwa, nonsensowny tekst, nieharmonijna muzyka, chrapanie, zupełne wariactwo". Ten singiel jest teraz oczywiście bardzo rzadki i cenny dla kolekcjonerów z powodu jego historycznej ważności dla fanów King Crimson. Jednak gdy zapytałem Roberta Frippa o ten singiel, ten mi odpowiedział:

    "Przed Giles Giles and Fripp bracia Giles byli w zespole Trendsetters Ltd. Singiel, o którym mówisz należał do końcowego okresu Trendsetters zanim zacząłem z nimi pracować. Więc nie jestem pewien czy singiel rzeczywiście jest Trendsettersów, czy Brain - nazwa grupy w trakcie zmiany. Ale to na pewno nie jest GG&F i mnie na nim nie ma."
    "Ta informacja zdziwi kolekcjonerów, którzy myśleli inaczej"

  4. NEW Co robił Robert zanim został członkiem GG&F?

    Przed Giles, Giles and Fripp Robert Fripp był w zespole League of Gentlemen, który nie powinen być mylony z zespołem tanecznym z lat 80-tych którego członkiem był również Fripp. W odpowiedzi na pytanie Sida Smitha w swoim dzienniku na stronach DGM, RF napisał o tym:

    "LofG powstało kiedy miałem 17 lat i wkroczyło do akcji kiedy zbliżałem się do 18, czyli w okolicach marca/kwietnia 1964 (i najwyraźniejszego snu proroczego jaki kiedykolwiek miałem) do 1965.

    "Kiedy miałem 17 lat grałem w Chewton Glen Hotel z The Douglas Ward Trio, było też tam kilku innyh wykonawców. To było na przełomie 1963 i 1964. Byly jakieś przejścia między Chewton Glen a the LofG.

    "Wkótce po tym jak opuściłem LofG I zaoferowano mi miejscie w the Majestic - Andy Summers pojechał do Londynu. To było w okolicach września 1965.

    "Byłem w college'u (z Johnem Wettonem) od semestru zimowego 1965 (paździrenik?) do stycznia 1967 kiedy wcześnie podszedłem do egzaminów A level. Oceny były na tyle dobre, aby przyjęli mnie na uniwersytet od jesieni1967 ale w międzyczasie zdecydowałem, że zostanę profesjonalnym muzykiem (16 maj 1967). Opuściłem Majestic aby wyjechać do Londynu z braćmi Giles ale wróciłem na Boże Narodzenie 1967.

    "Wiec macie rację zwracając uwagę na niespójności. To je powinno wyjaśnić. Mam też pamiętniki z tamtego okresu i szkice kontraktów LofG i listę utworów granych na koncertach! Może kiedyś będziecie mieli Przewodnik po Crimsonach, albo album z artykułami o KC, albo encyklopedię, albo...".

  5. NEW Slyszałem, że jest 'nowy' Longplay Giles Giles & Fripp. O co chodzi?

    W roku 2001 wydana została limitowana edycja winylowa zwana 'Metaphormosis' (UWAGA!: nie *Metamorphosis*). wydanie tego longplaya wyranie nie było autoryzowane przez Frippa, choć nie jest to też bootleg. Longplay wydany przez Tenth Planet Records, wydaje się być legalny, ma nawet 'sleeve notes' Petera Gilesa. Wydaje się, że to nagranie to demo z taśm Petera Gilesa.

    Utwory:

    • 'Hypocrite'
    • 'Newlyweds'
    • 'Erudite Eyes'
    • 'Tremelo Study'
    • 'Scrivans'
    • 'Make It Today'
    • 'Digging My Lawn'
    • 'I Talk to the Wind'
    • 'Murder'
    • 'Make It Today (version 2)'
    • 'Wonderland'
    • 'She's Loaded'
    • 'Why Don't You Just Drop In'

  6. Gdzie i kiedy King Crimson zagrali swój pierwszy koncert?

    9 kwietnia 1969 w Speakesy Club w Londynie. Robert Fripp zapisał w swoim dzienniku:

    "Ogromny sukces. Zapowiada się ruch w interesie"
    Faktyczne narodziny King Crimson miały miejsce 13 stycznia 1969 w Fulham Palace Cafe gdzie Fripp, Lake, Giles and McDonald odbyli pierwszą próbę.

  7. Czy oryginalny King Crimson zagra kiedykolwiek razem?

    To pytanie było zadanie niedawno na Epitaph Playbacks i (ku zdziwieniu wszystkich) było kilka pozytywnych odpowiedzi od Frippa, Gilesa, Lake'a McDonalda i Sinfielda. Jednakże, bardziej realistyczna odpowiedź na to często zadawane pytanie brzmi: "Nie jest to zbyt prawdopodobne".
    W odniesieniu do historii Muzyki Rockowej celowe jest zastanowienie się dlaczego to pytanie jest tak często zadawane. "In the Court of the Crimson King" był nagrany w przeciągu ośmiu do dziesięciu dni - w zależności czy zapytasz Roberta Frippa czy Grega Lake'a. "21st century Schizoid Man" został zrobiony za jednym zamachem! Co nie zmienia faktu, ze album miał znaczący wpływ na muzykę tamtych czasów.
    Jeśli chodzi o koncert "zjednoczeniowy" (reunion), czy "nostalgia tour", to biorąc pod uwagę harmonogram Frippa wydaje się mało prawdopodobne, żeby mógł (i chciał) wziąć w czymś takim udział.

  8. Dlaczego ludzie mówią o King Crimson "Crimso"?

    Robert Fripp pisze w notatkach na 'A Young Person's Guide to King Crimson' (YPG), że jest to rezultat listu z 18 sierpnia 1969 do -International Times- od niejakiego Rory O'Flute'a:

    "Who wants to read about Jim Morris an his doors on all dem Bossom Tomes an dat King Crimso when ye've herd bandslike 'Blast'." (sic)

  9. Z jakimi innymi muzykami byli związani członkowie King Crimson?

    Kilku członków King Crimson współpracowało innymi muzykami nad znanymi przedsięwzięciami. Oto niewyczerpująca lista:

    • Greg Lake, w wcześniej w Shame i The Godz, założył Emerson, Lake i Palmer.

    • Ian McDonald stał się członkiem zespółu Foreigner.

    • Michael Giles nagrał album z Ian'em McDonald'em po odejściu z KC, ale nigdy nie zagrali na koncercie. Grał także z Kevinem Ayers, Grahamem Bonnet, Yvonne Elliman, Bryanem Ferry, Rogerem Glover, Lutherem Grosvenor, Gregiem Lake, Johnem G. Perry, Anthonym Phillips, Duffym Power, Leo Sayer'em i innymi. (Thanks to Gennadi Orlov for contributing this information - FAQmaster.)

    • Boz Burrell dołączył do Bad Company.

    • John Wetton był w zespółach Family i Mogul Thrash, a później grał z Uriah Heep, Roxy Music, UK, i Asia.

    • Bill Bruford był w Yes, UK i Earthworks.

    • Adrian Belew, wcześniej z Gaga, grał z wieloma ludźmi, w tym z Davidem Bowie, Frankiem Zappa, Talking Heads, Laurie Anderson i Nine Inch Nails.

    • Tony Levin grał z każdym, w tym z Peterem Gabriel, Johnem Lennonem, Paulem Simon i Pink Floyd.

    • Pat Mastelotto był w Mister Mister, grał na płycie 'Oranges And Lemons', zespołu XTC i na trasach koncertowych Sylvian/Fripp. Grał także na albumie Karen Blake 'Just One Heart'.

    • Jamie Muir był w zespółach Boris, Pete Brown's Battered Ornaments, Assagai, Sunship, i the Music Improvisation Company.

    • Richard Palmer-James, tekściarz, który zastąpił Sinfielda w King Crimson lat 70-tych, był wcześniej grupie Supertramp. Grał na gitarze na pierwszym albumie Supertramp (podany jako "Richard Palmer"), wspólnie napisał kilka piosenek i trochę śpiewał. Zakrzyj na http://www.elephant-talk.com/intervws/rpj-ca.htm, gdzie znajduje się wywiad z nim..

    • Ian Walace był w The Warriors z Jonem Andersonem (później w Yes), the Bonzo Dog Doo-dah Band, Viv Stanshall i The World zanim dołączył do King Crimson aby grać na perkusji na 'Islands'.

    • Andy McCulloch, któy grał na perkusji na 'Lizard', grał z Manfredem Mann przed KC, i był późnej z Fields i Duncan Mackay.

    • David Cross grał na "Forever Blowing Bubbles" - LP zespołu Clearlight Symphony

  10. Co robią obecnie byli członkowie King Crimson?

    • Greg Lake związał się z The National Center For Missing and Exploited Children i The Sara Anne Wood Rescue Center. Zajmował się też zjednoczeniową trasą z Emerson, Lake and Palmer; jednakże, publicznie ogłosił decyzję opuszczenia ELP in grudniu 1998. Możesz sprawdzić co robi odwiedzając jego oficjalną stronę pod adresem: http://www.dynrec.com/lake/.

    • John Wetton przeniósł się do Kalifornii a następnie nagrał album 'Chasing the Dragon'. Obecnie jest w trasie koncertowej z Arkangel, i zaangażował się w nowy album UK. Sprawdź oficjalną stronę UK http://www.geocities.com/Hollywood/Cinema/3307/uk.html. Sprawdź też Oficjalną Stronę Johna Wettona pod http://www.geocities.com/Paris/8099/. (Według tej strony, niedawne plotki o reaktywowaniu Asia są właśnie tym - plotkami).

    • Gordon Haskell, wokal na 'In the Wake of Poseidon' i 'Lizard' znowu układa teksty i występuje. Niedawno wydał nowy album 'Butterfly In China', a jego własna strona jest pod adresem http://www.haskell.co.uk/.

    • Ian Wallace, któy bębnił na 'Islands' i 'Earthbound', był w trasie z Bobem Dylanem. nagrywał też z takimi artystami jak Alvin Lee i Mylon LeFevre, David Lindley i Stevie Nicks. Ian powrócił z nowym albumem 'The Wallace-Trainor Conspiracy (Take A Train)'. Album ma klimat jazz-rockowy i zawiera nową aranżację '21st Century Schizoid Man' w której na saksofonie gra Ian McDonald! Ian ma też swój pamiętnik na stronie DGM:
      http://www.disciplineglobalmobile.com/diary/diary-IanWallace.shtml.

    • Peter Sinfield, pierwszy tekściarz Crimsonów, brał udział Epitaph Playback 26 kwietnia 1997 w sklepach płytowych HMV w Nowym Jorku. Notatki na 'Stillusion' dają dość zwięzły opis jego kariery:
      "Met Ian MacDonald...Roadied, wrote and repaired for King Crimson...Went to USA and made four albums...Owned band after "Court Of" with RF...Fell out over "musical differences" no really I promise...Produced Roxy Music...Thought if these guys can do it maybe I can...Moved to Somerset and started to write "Still" with friends and neighbors...made record which you now hold...started new album hence "Fool" and "Fire"...But was seduced to work with ELP......My song "Heart Of Stone" sung by Cher tells all!"
      Aby uzyskać więcej informacji o Peterze odwiedź stronę Jon Green'a, "Promenade the Puzzle: The Poetic Vision of Peter Sinfield" at http://www.interx.net/~jgreen/.

    • Ian McDonald nagrał nowy album 'Driver's Eye'. Śpiewa na nim były członek Procul Harum Gary Brooker, i Steve Hackett też wziął w tym udział. Koncerty Roberta Frippa z Soundscapes w Nowym Jorku (jesień, 1998) uniemożliwyły mu wzięcie udziału w sesjach do tego albumu.

    • Michael Giles w ostatnich latach zajmował się pracą muzyka sesyjnego. Okazało się także, że M. Giles był kandydatem na miejsce w trasie koncertowej Sylvian/Fripp, zajętym później przez Pat Mastelotto.

    • David Cross, skrzypek na kilku albumach King Crimson w latach 70-tycch, wydał cztery solowe albumy. Najnowszy, 'Exiles', gości Roberta Frippa, Petera Hammilla i Johna Wettona. David brał też udział w 1997 Night Watch DGM playbacks. Obecnie pracuje nad nowym albumem solowym. Informacje o Davidzie są pod adresami: http://members.aol.com/noisynoisy/
      i http://www.geocities.com/SunsetStrip/Theater/5775/cross/. George Khouroshvili zajmuje się listą dyskusyjną Davida Crossa: aby się zapisać wyślij e-mail do calamity_news-subscribe@onelist.com. Aby zapisać się online, idź do
      http://www.onelist.com/community/calamity_news.

    • Jamie Muir, niepowtarzalny perkusista, opuścił KC w 1973 i udał się do Tybetańskiego klasztoru w Szkocji. spędził tam wiele lat, lecz powrócił na scenę muzyczną w 1980, nagrywając z Evanem Parker and Derekiem Baileyem. Jamie odszedł z biznesu muzycznego aby całkowicie poświęcić się malarstwu.

  11. Jakie są daty urodzin niektórych z byłych i obecnych członków King Crimson?

    Jeśli znacie jeszcze jakieś daty skontaktujcie sie z FAQmasterem. [UWAGA:] Rozszerzone o muzyków sesyjnych....

    • Robert Fripp: 16 maj 1946
    • John Wetton: 12 czerwiec 1949
    • Adrian Belew: 23 grudzień 1949
    • Bill Bruford: 17 maj 1948
    • Mel Collins: 5 wrzesień 1947 (w tym samym dniu co ja! - Ł. Drozd :)
    • Tony Levin: 6 czerwiec 1946
    • Ian McDonald: 25 czerwiec 1946
    • Keith Tippett: 25 sierpień 1947
    • Greg Lake: 10 październik 1948
    • Lee Patrick Mastelotto: 10 wrzesień 1955
    • Marc Charig: 22 luty 1944
    • Boz Burrell: 1 sierpień 1946
    • Eddie Jobson: 28 maj 1955
    • Harry Miller: 25 kwiecień 1941
    • Michael Giles: 1 marzec 1942
    • Gordon Haskell: 27 kwiecień 1946
    • David Cross: 23 kwiecień 1949
      (Thanks to Mr. Cross himself for correcting me on this one! - FAQmaster.)

    Thanks to George Khouroshvili for suggesting this question, and contributing much information - FAQmaster.

  12. Czy Elton John i Bryan Ferry byli potencjalnymi członkami King Crimson?

    Z przypisów na okładce 'A Young Person's Guide to King Crimson' (YPG):
    "Elton miał śpiewać na wszystkich utworach do 'Posejdona' za 250 £ jako wokalista sesyjny a ja nie byłem zaznajomiony z jego dokonaniami. Mark Fenwick z E.G. dał mi egzemplarz pierwszego albumu Eltona. Ale jego styl nie wydawał się odpowiedni dla Crimsonów, a album był słaby, więc odwołałem sesję."

    "Pośród wokalistów których przesłuchiwaliśmy byli John Gaydon (G z E.G) który śpiewał był z zespołem Band of Angels, i z Brian'em Ferry. Obaj byli wśród najlepszych, ale nie byli odpowiedni."
    - RF (circa grudzień '70)

  13. Czy to prawda, że Robertowi Frippowi zaoferowano pozycje wiodącego gitarzysty w Yes?

    Tak!
    Podczas nagrań do 'In the Wake of Poseidon', kiedy Greg Lake zdecydował się założyć Emerson Lake and Palmer i niezbędny był ktoś na miejsce McDonalda i Gilesa, przyszłość King Crimson rysowała się w ciemnych barwach. Peter Banks dopiero co odszedł z Yes, a Robertowi zaoferowano jego miejsce (które ostatecznie zają Steve Howe). W tamtym czasie Robert odrzucił także propozycje przyłączenia się do Blue Whale Aynsleya Dunbara.

  14. Czy Ian McDonald (z pierwszego składu KC) był wcześniej członkiem Fairport Convention?

    Nie. Ian z Fairport Convention miał na nazwisko MacDonald, a nie McDonald. Ostatecznie zmienił on nazwisko na Ian Matthews i stworzył zespoł Matthews Southern Comfort.

  15. Czy ktoś zauważył, że remastery "The Definite Editions" brzmią inaczej niż oryginalne płyty kompaktowe i winylowe?

    Tak. Oryginalne przeniesienia na CD były, by zacytować Roberta Frippa "fatalne". We wczesnych latach 90-tych Fripp, Tony Arnold i David Singleton postanowili zremasterować katalog EG, a przynajmniej tę jego część, w którą "zamieszany" był RF. Poza poprawioną jakością dźwięku, dokonanych zostało kilka mniejszych bądź większych zmian, w tym:

    1. Głos (przypuszczalnie Billa Bruforda) na końcu 'Larks' Tongues in Aspic Part II' pytający czy mogą zrobić jeszcze jedno podejście. (zobacz pytanie #19 poniżej.)
    2. Partia gitarowa grana przez Frippa na 'Matte Kudasai' została usunięta.
    3. Część grania Bill Bruford na będnach została usunięta z 'Sleepless'.
    4. Koda po 'Islands' została usunięta (zobacz pytanie #18.)
    5. Wiele zmian w to the RF solo album 'Exposure' (zobacz pytanie dotyczące tego albumu.)
    6. Partia basowa na 'Sleepless' została lekko zmodyfikowana - nie ma efektu reverb

    W książeczce dołączonej do 'The Great Deceiver', Fripp pisze,
    "Widzę repertuar King Crimson jako trwający i dostępny: nie nietykalnie dzieło sztuki, lecz dostępny, organiczny i plastyczny."
    To tłumaczyłoby różne "overduby" i zmiany pojawiające się w kolejnych wydaniach.

  16. Czy były dwie różne okładki winylowej wersji longplaya "Islands"?

    Tak. Oryginalne Amerykańskie wydanie (Atlantic Records) miało białą okładkę upstrzoną kolorowymi plamkami reprezentującymi "wyspy". Twórcą tej okładki był Peter Sinfield. Brytyjska i europejska wersja okładki przedstawiała zdjęcie Mgławicy Trifid w gwiazdozbiorze Strzelca. (Thanks to John Buchanan for contributing this update - FAQmaster.)
    Większość dziejszych kompaktowych wydań albumu ma fotografię Mgławicy Trifid na przedniej stronie okładki, lecz na wewnętrznej stronie okładki znajduje się reprodukcja zewnętrznej stront okładki z wersji Atlantic Records, wraz z tekstami i zdjędiem zespołu..

  17. Czy jest alternatywna (studyjna) wersja "I Talk to the Wind"?

    Podczas przejścia z Giles, Giles and Fripp do KC, Judy Dyble (wokalistka, Fairport Convention) miała swój udział w embrionalnej wersji 'I Talk to the Wind', przy której brał też udział Ian McDonald. Ta wersja znalazła się na składance 'A Young Person's Guide to King Crimson'.
    Dyble opuściła zespół po miesiącu, a kwartet w składzie Giles, Giles, Fripp i McDonald, wystąpił w programie BBC-TV 'Color Me Pop'. Ostatecznie, Greg Lake dołączył do zespołu i przejął obowiązki wokalisty/basisty gdy Peter Giles opuścił grupę.

  18. Dlaczego w wydaniu "The Definite Edition" brakuje kody (RF przeprowadzającego próby) z "Islands"?

    W książeczce z 'Frame by Frame' Robert Fripp wyjaśnia,

    "Niewidzialny utwór 13 (na pierwszym krążku), koda z 'Islands', została opuszczona przy remasterze The Definitive Edition z 1989 z powodu błędu dźwiękowca."
    Koda została dodana do nowszych wydań płyty.

  19. Na niektórych studyjnych wersjach Larks' Tongues in Aspic, Part II na końcu utworu można usłyszeć frazę "Can I do one more immediately?". Kto to mówi?

    Z braku bezspornych dowodów pytanie to pozostaje otwarte. David Cross w ET #228 opowiada się za Billem Brufordem na podstawie akcentu i temperament. Jeśli chodzi o faktyczne występowanie frazy na różnych wersjach 'LTiA', to znika ona i się pojawia tak samop jak "ukryta ścieżka strojenia instrumentów" na 'Islands'. Pojawia się na niektórych krążkach Definitive Edition a na innych nie.


KC - przeszłość | KC - terażniejszość | Co to wszystko znaczy? | Robert Fripp | Różności